Design thinking: oud, maar hot

Design thinking is hot. Ofschoon het al ergens ver in de vorige eeuw is ontwikkeld, dringt de denkmethode nu goed door.  Om te overleven moeten bedrijven  snelheid, focus en flexibiliteit in hun cultuur en werkwijze verankeren om de grote en snelle veranderingen van de consument en markt bij te kunnen houden. Design thinking werkt om de problemen en behoeften van de klant te begrijpen, te definiëren en daarop snel te reageren door de design thinking keten van ‘empathise, define, ideate, prototype & test’.

Mooi  voorbeeld is Airbnb.  De oprichters waren druk met wat ze in Silicon Valley hadden geleerd: mooie, goed werkende algoritmes maken. Maar er kwamen geen mensen op het platform af, en de  startup viel in 2009 bijna om. Met de laatste stuivers bezochten de techneuten hun klanten en zo kwamen ze er achter dat de kwaliteit van de foto’s bepalend zijn  voor de verhuur.  Sindsdien faciliteert het fotografie en laat experimenten toe met het coderen. De rest is geschiedenis.

Meer lezen over design thinking? https://www.frankwatching.com/archive/2017/04/10/design-thinking-gewoon-doen-5-concrete-stappen/